Zaburzenia miesiączkowania

Według statystyk, z zaburzeniami miesiączkowania boryka się około 20% kobiet. W większości przypadków są one objawem nieprawidłowości organicznych lub czynnościowych w organizmie kobiety, a ich leczenie obejmuje zazwyczaj terapię hormonalną. Wszystkie panie zauważające u siebie jakiekolwiek zaburzenia związane z menstruacją zapraszamy do naszej przychodni ginekologicznej w Warszawie!

Zaburzenia miesiączkowania mogą wystąpić u każdej kobiety w okresie od około 9.-16. roku życia (czyli od momentu, kiedy powinna pojawić się pierwsza miesiączka) do około 45.-55. roku życia, czyli menopauzy. Prawidłowy cykl miesiączkowy trwa od 25 do 35 dni, długość krwawienia wynosi od 3 do 7 dni, zaś fizjologiczna utrata krwi – od 30 do 80 ml. Co do zasady, zaburzenia miesiączkowania dotyczyć mogą każdego z tych aspektów – w razie zauważenia u siebie jakichkolwiek nieprawidłowości należy jak najszybciej udać się do ginekologa.

Objawy zaburzeń miesiączkowania

Do najczęściej występujących objawów zaburzeń miesiączkowania zalicza się:

• znaczne wydłużenie lub skrócenie czasu pomiędzy miesiączkami,
  • nagłe bardzo obfite lub skąpe krwawienia,
  • dolegliwości bólowe (brzucha, narządów miednicy, pleców), nudności, wymioty,
  • plamienia pomiędzy miesiączkami,
  • bardzo rzadka, jasnoczerwona krew miesięczna lub pojawianie się skrzepów krwi.

Wiele kobiet niestety bagatelizuje występowanie tego typu objawów, uważając je za coś normalnego. Takie myślenie to błąd! Nawet drobne zmiany w prawidłowych do tej pory miesiączkach mogą być sygnałem, że w organizmie dzieje się coś niedobrego. Należy więc bezwzględnie zachować czujność, obserwować swój organizm i w razie zauważenia czegoś niepokojącego natychmiast zgłosić się do lekarza.

Zaburzenia miesiączkowania

Zauważyłaś coś niepokojącego?

Umów się na wizytę +48 22 255 32 88

Leczenie zaburzeń miesiączkowania

Po ustaleniu charakteru zaburzeń miesiączkowania oraz ich przyczyn, wdraża się odpowiednie metody leczenia. Zazwyczaj polega ono na terapii hormonalnej – kobietom zleca się przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych, a w razie potrzeby – także przeciwzapalnych i/lub przeciwbólowych. Pozwala to m.in. uregulować długość cyklu oraz czas trwania krwawienia, jego obfitość, pomaga minimalizować dolegliwości bólowe itp. W niektórych przypadkach konieczne bywają zabiegi z zakresu chirurgii ginekologicznej –usunięcie błony dziewiczej, usunięcie torbieli na jajnikach itp.

Wszystkie panie borykające się z zaburzeniami miesiączkowania zapraszamy na konsultacje do naszej specjalistki z zakresu ginekologii – oferujemy profesjonalną opiekę, indywidualne podejście i pełne poszanowanie intymności!

Najczęstsze zaburzenia miesiączkowania

Istnieje wiele rodzajów zaburzeń miesiączkowania. U dziewcząt obserwuje się niekiedy pierwotny brak miesiączki – mamy z nim do czynienia, jeśli krwawienie nie pojawiło się pomimo ukończenia przez nastolatkę 16. roku życia. U kobiet wcześniej miesiączkujących występuje czasem wtórny brak miesiączki, czyli co najmniej sześciomiesięczna przerwa w krwawieniach. Rzadkie miesiączkowanie to cykle liczące więcej niż 35 dni, z kolei częste miesiączkowanie – cykle krótsze niż 21 dni.

Zaburzenia miesiączkowania dotyczyć mogą także bolesności miesiączek, ich obfitości czy towarzyszących im objawów niepożądanych. Niestety dla wielu kobiet normą są miesiączki bolesne – tymczasem w takich sytuacjach należy zgłosić się do ginekologa, który pomoże uporać się z takimi dolegliwości. U niektórych pań krwawieniom towarzyszą nudności i wymioty. Niekiedy miesiączki bywają bardzo obfite, w innych przypadkach – bardzo skąpe. W każdej z tych sytuacji wskazana jest wizyta u ginekologa.

Zaburzenia miesiączkowania – przyczyny

Zaburzenia miesiączkowania mogą mieć przeróżne przyczyny – za każdym razem do ich ustalenia potrzebny jest szereg badań, przede wszystkim hormonalnych. Do najczęstszych przyczyn zaburzeń miesiączkowania zalicza się jednak:

• niewydolność podwzgórzowo-przysadkowa,
  • zaburzenia czynności osi podwzgórzowo-przysadkowej,
  • pierwotna niewydolność jajników,
  • wady lub nabyte uszkodzenia macicy,
  • guzy wydzielające prolaktynę,
  • zaburzenia funkcji podwzgórzowo-przysadkowej,
  • guzy pourazowe lub pozapalne uszkodzenia okolicy podwzgórzowo-przysadkowej.

Wśród pozostałych możliwych i relatywnie często występujących przyczyn zaburzeń miesiączkowania znajduje się wrodzony przerost nadnerczy, zespół policystycznych jajników, utrata masy ciała (nierozsądne odchudzanie), nadczynność tarczycy, wady wrodzone pochwy i błony dziewiczej, infekcje narządów rodnych, stres, powikłania przebytych zabiegów i operacji.