Fizjoterapia uroginekologiczna

Zmiany w obrębie układów moczowego oraz płciowego znacznie wpływają na stan zdrowia oraz komfort w codziennym funkcjonowaniu. Dno miednicy, w którym mieszczą się narządy takie jak pęcherz czy też macica, jest jednym z mechanizmów odpowiadających za kontynencję (utrzymanie) moczu, gazów i stolca, a jego dysfunkcje prowadzić mogą do wysiłkowego nietrzymania moczu.

Fizjoterapia uroginekologiczna odgrywa bardzo istotną rolę w zapobieganiu zmianom dna miednicy, szczególnie w wyniku porodu, dzięki czemu utrzymana zostaje pełna wydolność zwieraczy a także mięśni Kegla.

Czym jest fizjoterapia uroginekologiczna

Fizjoterapia uroginekologiczna to specjalność fizjoterapii, której celem jest nie tylko leczenie, ale również profilaktyka chroniąca dno miednicy przed zmianami mogącymi prowadzić do nietrzymania moczu, wypadania narządów płciowych czy też dysfunkcji na tle seksualnym.

Fizjoterapia uroginekologiczna umożliwia naukę świadomości ciała poprzez utrwalanie prawidłowych wzorców ruchowych a także nawyków prowadzących do angażowania mięśni dna miednicy w codziennym funkcjonowaniu, co wpływa na ich wzmocnienie, zwiększenie elastyczności a także lepsze ukrwienie. W trakcie fizjoterapii uroginekologicznej prowadzący ją rehabilitanci opierają się na ćwiczeniach korygujących pracę mięśni Kegla, dzięki czemu wpływają na poprawę ich kondycji oraz zachowanie ich właściwości, które niezbędne są dla zdrowia oraz dobrego samopoczucia.

Fizjoterapia uroginekologiczna dla ciężarnych kobiet i w okresie poporodowym

Fizjoterapia uroginekologiczna dedykowana jest przede wszystkim kobietom pragnącym w odpowiedni sposób przygotować się do porodu siłami natury, a także tym, które po wydaniu na świat niemowlęcia pragną powrócić do formy i pełni sił witalnych. Z zalet oferowanych przez fizjoterapię uroginekologicznąj skorzystają również kobiety cierpiące w wyniku ciąży na bóle kręgosłupa, spojenia łonowego czy też miednicy.

Ten rodzaj fizjoterapii jest wsparciem w powrocie do pełni sił także dla kobiet po cesarskim cięciu – co ważne, niezależnie od rodzaju porodu, rozpoczęcie fizjoterapii uroginekologicznej możliwe jest już po upływie drugiego od niego tygodnia jednak w przypadkach wystąpienia jakichkolwiek dysfunkcji oraz komplikacji poporodowych konsultacja rekomendowana jest nawet wcześniej.

W jakim celu stosowana jest fizjoterapia uroginekologiczna?

Poród jest wysoce angażującym mięśnie dna miednicy procesem dlatego fizjoterapia uroginekologiczna powstała przede wszystkim z myślą o kobietach z komplikacjami poporodowymi. Nie są one jednak jedynymi osobami, które skorzystać mogą z zalet rehabilitacji tego typu. Fizjoterapia uroginekologiczna pozwala rozwiązać także problemy jak:

• nietrzymanie moczu,
  • dysfunkcje pęcherza moczowego,
  • silne bóle menstruacyjne,
  • dyskomfort podczas stosunków,
  • obniżenie narządu rodnego,
  • rozejście mięśnia prostego brzucha,
  • bóle dna miednicy, odbytu oraz okolic
  • zaparcia,
  • komplikacje podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych,
  • częstomocz lub występowanie parć naglących.

Stosowane podczas fizjoterapii uroginekologicznej ćwiczenia wpływają na poprawę stabilizacji centralnej a także poprawiają funkcjonalność mięśni Kegla.

Cytologia - Obraz 1 Cytologia - Obraz 2 Cytologia - Obraz 3

Zachowaj czujność, bądź odpowiedzialna

Zarejestruj się na wizytę +48 22 255 32 88

Leczenie i profilaktyka – w czym pomaga fizjoterapia uroginekologiczna?

Poza wyżej wymienionymi schorzeniami fizjoterapia uroginekologiczna pozwala również zapobiegać oraz zwalczać:

• bóle kręgosłupa,
  • nadreaktywny pęcherz (w tym również wysiłkowe nietrzymanie moczu),
  • dysfunkcje defekacyjne wynikające z niewłaściwej pracy zwieraczy.

Ponadto fizjoterapia uroginekologiczna jest doskonałym treningiem przygotowującym do porodu a także pozwala zwalczać efekty uboczne ciąży wśród których z pewnością wymienić należy występujące w jej trakcie obrzęki oraz bóle dna miednicy i spojenia łonowego. Poza okresem ciąży jest ona również skuteczną formą rehabilitacji w okresie poporodowym.

Na czym polega fizjoterapia uroginekologiczna?

Fizjoterapia uroginekologiczna przynosi efekty jedynie w przypadku gdy jest ona dostosowana do stanu zdrowia oraz potrzeb pacjentki. Przybiera ona różnorodne formy i może obejmować takie działania jak:

• masaże obszarów objętych bólem,
  • masaże limfatyczne w przypadku obrzęków,
  • kinesiotaping znany również jako plastrowanie dynamiczne,
  • treningi mięśni dna miednicy,
  • ćwiczenia poporodowe,
  • trening behawioralny,
  • mobilizacja blizn poporodowych.

Metody wykorzystywane podczas rehabilitacji dna miednicy

W trakcie fizjoterapii uroginekologicznej wykorzystywane są różne techniki rehabilitacyjne obejmujące techniki manualne zewnętrzne i wewnętrzne, masaże uciskowe na punktach spustowych oraz bliznach a także masaże kręgosłupa oraz kości ogonowej. Efektywność fizjoterapii zależna jest od właściwego dopasowania technik rehabilitacyjnych do zdrowia i kondycji pacjentki, dlatego na pierwszych konsultacjach przeprowadzany jest wywiad umożliwiający dostosowanie planu leczenia do jej indywidualnych potrzeb.

Wywiad opiera się na manualnym przebadaniu dna miednicy i ocenie jej struktury oraz funkcjonalności w oparciu o informacje dotyczące dolegliwości, które pozyskane zostają w trakcie wywiadu.

Przeciwwskazania do udziału w fizjoterapii uroginekologicznej

Udział w fizjoterapii uroginekologicznej jest najczęściej wynikiem konsultacji ginekologicznych jednak w ramach profilaktyki można zdecydować się na te usługi prywatnie. Podobnie jak w przypadku innych zabiegów o charakterze medycznym również w przypadku fizjoterapii uroginekologicznej istnieją przeciwwskazania do wzięcia w niej udziału. Są nimi:

• miesiączka (zabiegi mające na celu zredukowanie jej objawów powinny odbywać się przed jej wystąpieniem),
  • pierwszy trymestr ciąży,
  • wystąpienie ciąży powikłanej,
  • cukrzyca ciążowa,
  • skazy krwotoczne a także niedokrwistość.

Fizjoterapia uroginekologiczna dla mężczyzn

Pomimo tego, że fizjoterapia uroginekologiczna przeznaczona jest głównie dla kobiet cierpiących na dysfunkcje wynikające z porodu lub przeprowadzonych zabiegów ginekologicznych (takie jak: nacięcie lub pęknięcie krocza czy też cesarskie cięcie) to ta forma rehabilitacji wiele zaoferować może również mężczyznom. Ci, którzy zmagają się z występującymi zespołami bólowymi dna miednicy oraz kręgosłupa, bólami podczas i po erekcji a także bolesnym oddawaniem moczu skorzystać powinni z konsultacji u fizjoterapeuty. Fizjoterapia uroginekologiczna szczególnie wskazana jest u mężczyzn po zabiegu prostatektomii.

Fizjoterapia uroginekologiczna to nie tylko leczenie, ale również profilaktyka

Fizjoterapia uroginekologiczna pozwala nie tylko leczyć niedogodności związane z bólami w obrębie układu moczowego lub rozrodczego, ale również ma charakter profilaktyczny i zapobiega pojawieniu się zmian w dnie miednicy. Przez wzgląd na to, że rehabilitacja jest formą leczenia warto jednak, wybierając się na pierwszą konsultację, zabrać ze sobą wyniki badań ginekologicznych, urologicznych, proktologicznych lub ortopedycznych jeżeli zostały takie wykonane. Z pewnością ułatwią one fizjoterapeucie diagnostykę oraz dopasowanie technik rehabilitacyjnych do Twoich indywidualnych potrzeb.