Swędzenie i pieczenie miejsc intymnych

Swędzenie i pieczenie miejsc intymnych u dziewczynek

Infekcje intymne to problem, który może pojawić się zarówno u dorosłych kobiet jak i u małych dzieci. To zdecydowanie najczęstszy powód wizyty dziewczynek przed pierwszą miesiączką w gabinecie ginekologicznym. Podjęcie odpowiedniego leczenia zwłaszcza u małych dzieci jest wyjątkowo istotne, ponieważ oprócz dyskomfortu infekcje intymne mogą prowadzić do wielu powikłań, wpływających m.in. na płodność.

Skąd się biorą infekcje intymne u dziewczynek?

Przyczyną infekcji intymnych u małych dzieci mogą być różnego rodzaju bakterie i grzyby. W warunkach fizjologicznych ujście pochwy jest bowiem skolonizowane przez naturalną mikroflorę m.in. pałeczek kwasu mlekowego, które stanowią barierę ochronną. Niestety, w pierwszych latach życia dziecka jest ich zbyt mało, zwłaszcza gdy w okolicy pochwy pojawiają się inne bakterie, jak np. enterokoki czy Escherichia coli.
Wśród najczęstszych przyczyn infekcji intymnych u dziewczynek wymienia się:

• Nieodpowiednią higienę – stosowanie drażniących kosmetyków, czy nawet zbyt ciasna bielizna, mogą powodować mikrouszkodzenia delikatnej skóry dziecka, które mogą stanowić pożywkę dla drobnoustrojów i w efekcie wywoływać stany zapalne. Problemem może być nawet niedokładne wycieranie się, czy pozostawienie kawałka papiery toaletowego u ujścia pochwy;
  • Częste przyjmowanie antybiotyków – jak wiadomo małe dzieci często chorują i zdarza się, że regularnie przyjmują antybiotyki, które zaburzają prawidłową florę bakteryjną, nie tylko w przewodzie pokarmowym, ale również w okolicach intymnych. Ich wyjałowienie sprzyja zwłaszcza grzybicy pochwy, której objawy są wyjątkowo uciążliwe;
  • Dotyk i ciała obce – małe dzieci ciekawi ich własne ciało, przez co często nie tylko dotykają miejsc intymnych, ale również mogą do nich wkładać różne przedmioty i tym samym powodować rany i uszkodzenia na zewnątrz jak i wewnątrz pochwy;
  • Zrost warg sromowych – częsty problem u małych dziewczynek, który prowadzi do gromadzenia się moczu w tzw. zachyłkach, podrażnienia skóry i stanu zapalnego;
  • Pasożyty;
  • Choroby przenoszone drogą płciową – problem ten dotyczy głównie nastolatek, które wcześnie rozpoczęły współżycie, u małych dzieci ich pojawienie zazwyczaj wywołuje obawy, że dziecko zostało wykorzystane seksualnie;
  • Zaparcia oraz zaburzenia funkcji pęcherza.

Tak, właśnie teraz jest odpowiedni czas żeby zadzwonić

Objawy infekcji intymnych u dziewczynek

Objawy infekcji intymnych u dziewczynek nie różnią się zbytnio od tych, odczuwanych przez dorosłe kobiety. Najczęściej dziewczynki skarżą się na:

• Swędzenie i pieczenie miejsc intymnych,
  • Ból w trakcie oddawania moczu,
  • Obrzęk i zaczerwienienie skóry w okolicach intymnych,
  • Zmiany skórne w okolicy krocza,
  • Upławy koloru żółtawego lub zielonkawego, o przykrym zapachu.

Dodatkowo, u bardzo małych dzieci często infekcjom intymnym towarzyszy niepokój, płaczliwość i ogólne rozdrażnienie.

Jak wygląda wizyta u ginekologa

Wiele rodziców obawia się wizyty z dzieckiem w gabinecie ginekologicznym. Wbrew pozorom nie powinna ona stanowić powodu do niepokoju, a ginekolog dziecięcy z pewnością lepiej zdiagnozuje problem niż np. lekarz pediatra. Jak wygląda taka wizyta i jak przygotować do niej dziecko? Wizyta nie wymaga specjalnych czynności, dobrze jednak przed badaniem zadbać o higienę okolic intymnych i ubrać wygodną bieliznę. Przede wszystkim lekarz stara się zapewnić małej pacjentce jak największy komfort, zaczynając od rozmowy i dokładnie wyjaśniając jak będzie przebiegało badanie.

Choć odbywa się ono na tradycyjnym fotelu ginekologicznym, przeprowadzane jest ono z wykorzystaniem specjalnych, odpowiednio małych rozmiarów narzędzi, z dużą dozą delikatności ze strony ginekologa. W razie konieczności w trakcie badania pobierany jest wymaz z pochwy, który stanowi podstawę wykonania posiewu mikrobiologicznego i pozwala na dokładną identyfikację chorobotwórczego patogenu.

Leczenie infekcji intymnych u dziewczynek

W większości przypadków swędzenie i pieczenie miejsc intymnych u dziewczynek leczy się stosując terapię stosowaną, z wykorzystaniem dopochwowych antybiotyków lub preparatów przeciwgrzybiczych. Mogą one przybierać zarówno formę płynu do irygacji jak również tabletek czy czopków dopochwowych. Niekiedy stosowana jest również terapia ogólnoustrojowa, z lekami przyjmowanymi doustnie. Oprócz dolegliwości związanych z infekcją, ważne jest także określenie przyczyny jej powstania i wyeliminowanie, tak by zapobiec nawrotom nieprzyjemnych objawów.

W tym celu lekarz może zalecić stosowanie specjalnych maści czy preparatów odbudowujących naturalną mikroflorę. Przy niewielkich infekcjach dobrze sprawdzają się także metody naturalne, jak np. tzw. „nasiadówki” nad parującymi ziołami leczniczymi, takimi jak kora dębu czy rumianek.

Swędzenie i pieczenie miejsc intymnych – profilaktyka

Najważniejszym elementem profilaktyki infekcji intymnych u małych dziewczynek jest odpowiednia higiena okolic intymnych. Istotne jest nie tylko stosowanie delikatnych kosmetyków pielęgnacyjnych w tych okolicach, ale również nauka prawidłowego podcierania się (od przodu do tyłu) i odpowiednio dobrana, przewiewna bielizna. Warto również stosować preparaty osłonowe, zwłaszcza jeżeli dziecko często przyjmuje antybiotyki.

Autor wpisu: Dr Karolina Garnysz